Judi.dk

Stil med personlig signatur

  • Hvad vil du udtrykke?
  • Om Judi Lund Finderup
  • Booking

Har musik indflydelse på din stil?

2010-10-09 by judi Leave a Comment

I denne uge kom der fokus på en af de ting, som mange af os ikke direkte registrerer i forbindelse med shopping. Det handler om musik i butikker og musikkens indflydelse på, hvor meget der bliver solgt. Betyder det mon noget for dig? Læs videre og bliv klogere…

Som personlig shopper sidst i 30’erne, så er butikkernes musik og lydniveauet en faktor, som fylder meget i mit arbejde – om jeg vil det eller ej. Nogen gange er musikken så høj, at jeg har lyst til at løbe skrigende bort. SÅ måske har butikkernes musik en større påvirkning på kundegrupperne, end mange tænker over.

Teenagere, høj musik og muzak

Jeg er så heldig at have en skøn, skøn nevø, som lige er indtrådt i teenagealderen. Det har været sjovt at følge udviklingen i hans liv, fra “Stop, den lille kænguru” til heavy rock og pop, som spilles døgnet rundt. Jo højere lydniveau, jo bedre! Gammelmoster her vil gerne have ro nogen gange, og vil gerne selv vælge, hvornår der skal fyres op for musikken og hvornår det er muzak/ZEN-tid 🙂

Lydforurening
Jeg er 100% musikelsker og kan jorde de fleste i musikquizzer. Jeg elsker at blive blæst igennem til en koncert, men så er det noget jeg vælger til. Ellers er  jeg blevet lidt lydfølsom. Det er jeg blevet med alderen. Jeg kan huske at Lise Nørgaard engang fortalte, at hun altid bad restauranter om at skrue ned for musikken, når hun var på besøg. Hun kaldte det for “lydforurening”.

Jeg er altid ude på, at mine kunder finder det rigtige tøj og de rigtige accessories. Derfor er jeg nogen gange nødt til at tage dem med ind i butikker, hvor musikken er så høj, at de næsten bare stoler blindt på mine valg og betaler ved kassen. Det er ikke optimalt, og det mest tankevækkende er, at de ALDRIG selv ville have sat deres fødder i butikken, hvis de ikke havde  haft en professionel med.

Ekskluderende musik?
Så kan butikkernes musik være ekskluderende? Ja, i allerhøjeste grad! I næste måned åbner Abercrombie and Fitch på Købmagergade i KBH. Butikken er kendte for sine unge model-ekspedienter, duft og høj musik. Deres mission er, at unge skal føle sig som en del af “The In Crowd”, og at de får følelsen af, at de er til fest eller i byen.  Men hvad nu hvis man bare gerne vil have deres tøj og ikke oplevelsen? Hvad nu hvis musikken og den syntetiske duft ikke rammer dig, men skubber dig væk? Er målgruppen vigtigere en salget…? JEP, det er jeg overbevist om, desværre!

Måske går du glip af det rigtige tøj, fordi musikken er for høj?
Jeg VED, at der er fedt tøj at finde i A&F  for både kvinder og mænd 45+. Men mange ville ALDRIG sætte deres fødder der, hvis de ikke havde en ledsager som fx mig eller et yngre familiemedlem. Musikken blæser flere målgrupper væk, allerede inden de har trådt ind i butikken. Det er altså lidt ærgerligt.

Jeg drømmer om en detailhandel, som er så rummelig, at selv de mest funky butikker holder “Primetime kundeaftener” (med bare lidt lavere musik). Det ville sgu være sejt!

KH Judi

Man kunne jo godt liiige smutte forbi og kigge 😉

Filed Under: Uncategorized

Comments

  1. Judi says

    2010-10-09 at 22:12

    Læs undersøgelsen fra KODA her: http://www.koda.dk/musikkensvaerdi/

    Svar

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anti-Spam Quiz:

Loading

Alt det jeg har skrevet om tidligere

10 spørgsmål om signaturstil 10 44 Adele bowties branding bæredygtighed Chris Pedersen Colin Firth dangens tanke om stil Den velklædte mand dukken Erna Ahmetspahić fashion fejlkøb Flemming Bille genbrug god stil José Mourinho Juliana Room Jürgen Klopp Karl Stefanovic Matilda Kahl model my.life.in.pink. personal shopper personlig branding personlig stil personlig styling shopping signature style Signaturs signaturstil sikker stil statement wear Stilikoner stilsikker Stiltjek stiltjournalen styling styling med accessories stylist The Normal One Torsten Grunwald Øko-mode Økologisk tøj

© Copyright 2013 - present · She's Classy theme by XO Sarah